Thursday 2 June 2016

Perubahan Lepas Kawen

Assalamualaikum...

saya nurain binti mat zin ingin membuat press conference *betoi ke idok eja tu bahawasanya saya adalah isteri orang.. kihkihkih. ko ingat ko retis?? ramai sebenarnye yang tak percaye aku ni dah kawen, aku pon tak tau lah nape. aku ney terlampau kiut sangat ke? ade ala-ala budak skolah tingkatan 2 ke? hisssshhh.

kadang-kadang orang duk tanye, umo bape? aik dah kawen? mudanya. uishh part muda tu aku suke, hahaha. lagipon aku memang la tak tinggi sangat tapi takdelah terlampau pendek. bagi kau normal jer, bagi aku la. orang lain tak tau lah sebab seben aku ni salu jer dok panggil aku pendek. pfffftt. mengata aku memang juara. aku ni dah 25 taon ni sebenarnye, lagi lapan ari nak besday aku. tak sabor nak tunggu seprise dari seben terchentaaa. ape ler die nak bagi nanti? cekelat udang sepeket ke, beger dua hengget pakcik perumahan tepi surau ke, hahahaha

mase bujang-bujang dulu aku suke sangat berselfie sampai penuh lah memori. padahal gambo sume lebih kurang jer, kejap kepala senget belah kiri, pastu tukar posisi belah kanan. lau dulu anak buah aku ah yang jadi mangsa tukang ambik gambo. da beratus ratus keping bagi ler upah singgit buat beli eskrem. lau die takde kena la ambik sendiri. kadang sandar lah tepi tepi dinding ke, letak atas kusi ke, konon nak ambik gambo penuh la. dulu-dulu mane la ade monopod bagai. nak pakai batang mop pon tak terpikir mase tu. yelah, otak penuh ngan selfie jer, mane mau pikir benda lain dah.

pastu aku suke mekap. nak berjalan dah kompem-kompem ah pakai mekap kan, padahal kawan ajak gi pasar jer pon cuci-cuci mate. nak beli baju pat belas helai memang tak dapat lah, duit pon mak bagi dua ploh hengget je dulu. tu pon kena bawak beli sayur kuih wat balek. tapi duk umah saje-saje pon aku mekap, okay bukan saje-saje tapi ade makne sebenarnye. sebab nak selfie lah, hahahahaha. pakai mekap tebal-tebal, tengahari panas matahari tegak atas kepala pon gigih tepek mekap, nak ambik gambo kasi meletop bagai. kadang aku ajak mak join sekali bile dah kantoi ambik gambo belakang umah. kengkonon latar belakang alam yang mendamaikan. dorang tak tau disebalik mendamaikan tu punye banyak nyamuk duk melalak tepi tinge.

tapi bile dah tukar status ni, terus rase perubahan secara mendadak. aku jer ke yang rase or memang sume macam tu? tapi aku syak aku je yang rase camni sebab aku nengok orang lain elok jer, takde pon macam mak lampir tak mandi seminggu. lau dulu dalam sehari aku boleh selfie lebih 30 keping. siap buat folder lagi dalam leptop tau. dari bulan januari sampai disember. kirenye tiap-tiap mau beratus jugak lah gambo aku. teruk giler perangai selfie aku dulu. tapi la ni dah takde perasaan. nak selfie pon bile aku rase lawa jer. kadang da lawa mekap cantik, tak  ambik gambo jugak. mood tue da makin pudar kot. hishhhh takkan nak monopos dah. mintak jauh lah dari monopos selfie. uhukkk

mekap pon da jarang dah. aku ni jenis yang kuat berpeluh. tambah plak cuaca kat mesia skang ni ngah panas. lau duk perth memang ler sejuk ala-ala beku. so mekap tebal-tebal pon cair jugak. pastu mula lah muke jadi gatai-gatai macam naik ruam. lau pakai pon pakai nipis-nipis jer. janji berseri lah muke tue dari mak lampir kan. takdelah orang cakap makcik-makcik. setakat ni kakak-kakak lagi lah, hikhik. bile aku tengok budak-budak pompuan skang ni, bile nak ronda petang-petang jer mekap da tebai 4 inci, liluit-lilit shawl. lau zaman aku dulu mekap camto sebab nak gi kenduri kawen je. konon nak caras pengantin ah, bia aku jer yang lawa dari pengantin, hahahha. mau menangis die tepi pelamin, kang ade yang meratap pelamin anganku musnah. bukan nak komdem dorang tapi just nak compare aku dulu dengan budak-budak zaman sekarang. aku pon kadang-kadang g ronda ngan seben tidok lah nak pakai blusher eyeliner bagai. mau buang tebiat nanti seben aku cakap. paling tidak pon, wajib pakai lipstik, taknak bagi bibir nampak pucat. tak pakai bedak pon tak heran dah.

aku harap perubahan hormon aku ni tak berlarutan bertaon-taon lah. takmo lah muda-muda lagi da jadi nenek. orang tengok pon tak selera, apatah lagi seben. takmo la jadi orang tua sendu yang nampak tua dari usia. bukan sebab tak selfie ke ape tapi sebab tak jage penampilan. so aku kena buat perubahan lah pasni, kena salu cantik-cantik bagi seben suke, bukan cantik time nak selfie jer. mane tau nanti seben bagi emas seketoi mase anniversary sebab terpegun bini santek. hahahaha. i loikeee !

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi baca..