Friday 3 June 2016

Keguguran Part 2

bile da sah-sah mengandung n seben aku pon dah rase teruja, mula lah kehidupan seharian aku berubah. nak buat keje pon malas jer. masuk ofis kadang aku golek-golek atas sofa pegang minyak angin. minyak angin dah jadi peneman setia dah. pagi-pagi kompem ah muntah kan. tiap kali makan mesti kuar balek.  pening tu toksah cakap ah, tiap mase. kadang nagis aku sorang-sorang sebab tak larat. seben tukang pujuk. alahan aku teruk sangat kat part telur tu ah. memang aku tak sentuh langsung, bau pon dah tak tahan. die punye mengidam pon lain macam. pernah sekali aku nak makan nasi lemak. pukul 10 malam nak makan nasi lemak, ko ghase?? kedai mamak pon tak jual dah nasi lemak malam-malam. tak dapat makan mengalir air mate, rase sedih giler ah mase tu. memang takleh nak tahan. pastu seben ajak la gi cari nasi lemak tu. nasib baik kat sini ade pasar malam hari-hari. kebetulan ade orang jual nasi lemak. terus beli 2 bungkus. dah dapat meleret ah senyum pai tinge. hihi. nasib la tak mengidam nak makan pelik-pelik yang susah nak cari.

dugaan aku mase mengandung alahan tu lah, pening-pening muntah-muntah tu. salu merungut kat seben sambil nangis-nangis, tak suke ngan keadaan sekarang. buat aku takleh nak buat keje. nak makan pon terbantut je. bile baby dah masuk 2 bulan, aku selalu rase sakit perot. mungkin tu memang sakit biase je kot. sampai lah satu ari tu ari mandi, tibe-tibe nampak ade darah. aku da kecurt perot dah, laki aku plak keje mase tu. mandi cepat-cepat pastu col laki aku cakap aku kua darah. pelik ah kan, mengandung takkan datang period. sambil tunggu die balek uh google dlu nape boleh kua darah mase pregnant.

malam tu kul 12 aku g spital. tak tahan sakit perot, pastu darah duk kua jugak. kebetulan mase tu ade dokter. die cakap rahim aku luka, sebab tu berdarah. die cakap takde pape, rahim aku luka je. okay lah, lega la sekejap. keadaan tu berlarutan la 2-3 ari. pastu seben aku col mak suruh datang sebab aku sakit pinggang, darah pon still ade lagi.

26.11.2015. pukul 4 pagi aku sedar, perot aku sakit. aku still anggap tu biase, bangun sebab dahaga nak minum air. pastu gi tandas, darah still ade. pastu gi tido balek. pejam mate golek-golek tak leh tido. sakit perot lagi, ulang alik gi tandas sebab sakit perot sangat macam period. pastu pakse mate tido. tido pon tak sampai setengah jam. pastu dalam kul 6 lebih aku dah tak tahan sangat, aku kejut laki aku cakap aku sakit perot sangat-sangat. dah takleh tahan, gi tandas pon darah makin banyak yang kua macam darah period pulak. die kejut mak cakap aku sakit perot. pagi tu memang kalut, ngan aku sakit perot tak tahan sangat. sakit tu tuhan je tau, aku rase macam dah nak beranak. nak kua kan segala benda dalam perot. pinggang aku ni rase macam nak tercabut.

kul 7 lebih sampai spital, memang rase nak tendang sume orang yang ade kat situ. nak bagitau yang aku sakit sangat-sangat. tolong lah paham ! nurse plak duk ulang alik 2-3 kali buat aku lagi pening. kain aku memang dah lenjun ah kena darah, pastu dokter cek aku punye perot nak tengok janin aku macam mane, die bukak bahagian sulit aku ngan alat die. memang sakit ah. rase ngilu sebab besi. pastu die cucuk ubat kat peha aku, die kate ubat tahan sakit. pas ubat tu meresap, memang sakit yang aku duk rase tadi hilang sikit demi sikit. rase tu makin kurang, tapi darah makin kuat kua macam kite pam tayar basikal. sampai lah part aku rase ade benda besar yang kua. aku panggil nurse aku cakap ade benda besar yang kua. die cakap takpe nanti dokter datang cek.

mase tu aku rase lali dah, ngantuk je. dos ubat die banyak, sampai sakit pon aku tak rase ape dah. pastu dokter cakap janin aku dah turun, die tunjuk kat aku. dah seketul daging, sebab mase tu lagi 2 minggu aku nak masuk 4 bulan. aku keguguran. mase tu rase macam hati kena hempap ngan batu, memang sedih yakmat. memang takleh nak terima, nape die gugur. seben ngan mak datang pujuk aku. aku cakap aku nak tido. air mate tak habis mengalir

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi baca..